Skal ha sprit på losbåten

I Sverige er prosjektet med å konvertere en losbåt til metanoldrift startet.

TEKNOLOGI 24.06.2016 08:45
Av Susanne Rislå Andersen
 
Annonse

Det svenske Sjöfartsverkets GreenPilot-projektet er beregnet å vare frem til 2018, skriver Sjofartstidningen.

– Metanolkonverering er gjort på større skip, men når det gjelder slike typer båter, er vi blant de første i verden. Vi ønsker å vise at det er mulig, og sammen gå gjennom arbeidet med regelverket med Transportstyrelsen og det klasseselskapet som vil bli involvert, sier Andreas Bach i Sjöfartsverket til avisen, og håper arbeidet med metanolkonverteringen vil være til nytte for andre.

Seiler med metanol

Stena Line har allerede tatt grep for å møte det nye drivstoffregimet, som de nye svovelkravene i EUs svoveldirektiv meførte.

Fergerederiet har satset på metanol på den 240 meter lange fergen Stena Germanica, som seiler mellom Gøteborg og Kiel.

Metanolprodusentens valg

Bergensrederiet Westfal-Larsen har også valgt metanol som drivstoff på deres nyeste kjemikalietankere på 50.000 dødvekttonn. Fartøyene er bygd for lange befraktningskontrakter med Waterfront Shipping.

– Ettersom Waterfront er heleid av verdens største metanolprodusent, Methanex, var det naturlig at de ville se nærmere på metanol som et miljøvennlig alternativt drivstoff for deres fartøy, sa driftsdirektør Rolf Westfal-Larsen til Maritime.no i vår.

Ifølge resultatene til Stena skal metanolbruken redusere svovelutslippene med 99 prosent, NOx med 60 prosent og partikkelutslipp med 95 prosent.

Annonse
Annonse
Annonse