Historisk Rotterdam-bunkring

Den danske kjemikalietankeren Ternsund bruker flytende naturgass som drivstoff.

NYHETER 30.08.2016 13:33
Av Susanne Rislå Andersen
 
Annonse

Kjemikalietankeren på 15.000 dødvekttonn er bygd på det kinesiske verftet Avic for det danske rederiet Terntank Rederi.

Det første LNG-drevne kjemikalietankeren som er klasset av Bureau Veritas, får etterhvert selskap av tre søsterskip til.

Historisk bunkring

Tidlig i august ble Ternsund, ifølge Bureau Veritas, det første skipet noensinne som fikk bunkret LNG som drivstoff i Rotterdam.

Det ga skipet en 10 prosent miljørabatt på havneavgiftene.

Skipet, som har fått installert Wärtsilä sin kombinerte motor for LNG og konvensjonell drivstoff, har drivstofftankene plassert på dekk.

Kjemikalietankeren er et resultatet av et tett samarbeid mellom rederi, verft og klasseselskap, og kan ha opp til 9 ulike laster i 16 ulike tanker.

Ternsund skal operere i nordeuropeiske farvann for et finsk selskap.

Flere snuser på LNG

Det LNG-drevne tørrlastfartøyet Greenland fikk i vår selskap av det norskflaggede bulkskipet Ireland, som også skal seile på flytende naturgass.

Bulkskipene er spesialiserte for sementfrakt, og de første av denne typen tørrlastskip som har fått LNG-drevet fremdriftssystem.

Seiler langs kysten

Hos Bergen Tankers ble det brukt 55 millioner kroner på å bytte drivstoff på et av tankrederiets fartøy. Bergen Viking stod ferdig ombygd til LNG-drift i fjor sommer, i tråd med miljøsatsingen rederiet startet for 6 år siden.

I 2015 fikk Norlines levert de to godsskipene Kvitbjørn og Kvitnos.

Nybyggene, som senket gjennomsnittsalderen på rederiets flåte med 19 år, seilte begge den lange veien fra Kina til Stavanger med LNG på tanken.

Øke tilgangen

Flytende naturgass kan bli et drivstoffalternativ for flere. I 2017 får Skangass et nytt spesialbygd skip for LNG-bunkring.

– Med bunkring utenfor havnene kan den nye løsningen også treffe andre og større skipstyper. Nå kan LNG bli et mer aktuelt alternativ for produkttankere og cargoskip, uttalte Tor Morten Osmundsen, Skangas sin administrerende direktør i Skangass til Sysla Maritime i 2015.

Annonse
Annonse
Annonse