Økt interesse for el-sjarker

Batteriteknologien forbedres så raskt at utviklerne tror på et gjennomslag for helelektriske fiskebåter.

NYHETER 02.12.2016 10:16
Av Ogne Øyehaug, Nett.no
 
  – Vi ser en økende interesse for elektrifisering av mindre fartøy, sier administrerende direktør Asle Strønen i salgs-og markedsføringsorganisasjonen Norske Skipsverft, til Nett.no.

Forespørslene kommer fra utviklingsmiljøer som satser på mindre fiskebåter og mindre passasjerfrakt-båter, og Strønen registrerer at de mulige kjøperen også begynner å tenke elektrisk som et alternativ til tradisjonell dieseldrift.

– Det er en økende interesse for denne typen energikilder, sier Strønen.

Mindre, lettere, bedre

Fra båtprodusenten Brødrene Aa begynte arbeidet med sin prisbelønte turistkatamaran til den ble satt i drift på Nærøyfjorden i sommer hadde batteriteknologien tatt store sprang, sa administrerende direktør Tor Øyvin Aa til NETT NO tidligere i år. Båten er utstyrt med dieselaggregat som en reserve for å sikre kontinuerlig drift.

Nå er batteriene blitt så bra at en ny båt kan klare seg bare ved å bli oppladet fra land, og et aggregat bare er nødvendig som en ren nødforanstaltning.

Batteriene er både blitt mindre, lettere og kan lagre mer energi. Det er grunnlaget for interessen for å drive mindre fiskebåter og mindre passasjerbåter med batteri.

Rask vekst

Strønen vil ikke tallfeste forventingene til bruk av batteridrift på mindre båter, men tror vi blir overrasket over hvor fort det kan gå.

– Dette eskalerer, sier han.

Sjarkbyggeren Selfa i samarbeid med Siemens var først ute med en elektrisk sjark. Den ble levert i fjor og lades fra land. Batteriene driver båten når den er på fiskefeltet, mens et dieselaggregat sørger for enegitilførselen på transportetappen ut på sjøen og hjem igjen etter fiske.

Så langt er det ingen driftsavbrudd med båten, sier Fredrik Lundh hos Selfa. Han mener el-drevne båter er i ferd med å bli et konkurransedyktig alternativ til dieseldrift.

– Det går ganske fort nå i retning av å gjøre det (investere i batteridrevet båt, red.merk) innenfor fornuftige økonomiske rammer, sier Lundh til Nett.no.