Her får kundene være
med å bestemme navn

Men det er Helge Møgster som har siste ordet når det skal velges navn på DOF-skip.

NYHETER 26.12.2016 10:02
Av Ane Madsen Knoph
 
Annonse
skipsnavn_ikon

Et hvert skip skal ha navn merket forut og akter på skipet. Det kan være flere skip med samme navn. Hva ligger bak navnevalget, når rederiene får nye skip i flåten? Sysla har sett på skipsnavn.

– Det er ingen entydige grunner til hva slags navn rederiene gir skipene sine. Hvert rederi har sine preferanser, men ofte ligger det en tanke bak navnevalgene, sier sjøfartshistoriker og tidligere direktør ved Bergen Sjøfarsmuseum, Atle Thowsen, til Sysla Maritime.

Det Bergenske Dampskibsselskab (BDS), som ble stiftet i 1851, hadde som tradisjon å navngi skipene sine etter fenomener og objekter på nattehimmelen.

– De fleste av de 50-60 skipene i flåten hadde navn etter disse fenomenene, som Stella Polaris, Venus, Neptun og Orion.

Blant dagens rederier har Havilas ankerhåndteringsflåte fått navn etter planeter, mens Olympic passende nok har holdt seg til gresk mytologi.

LES I MORGEN: – For min far var en stril synonymt med kvalitet og hardt arbeid 

Skipslister

Andre rederier gir skipene sine navn ut fra praktiske grunner. Eksempler på det er Wilhelmsen som døper sine skip med navn som begynner på T. Fred. Olsens flåte har navn som starter på bokstaven B.

– Tidligere hadde Odfjell tradisjon for å gi navn etter treslag. Furu, Birk og Rogn er eksempler på det.

At mange rederier holdt seg til samme forbokstav i navnevalgene, henger ifølge Thowsen sammen med skipslistene som ble utgitt tidligere. Om skipene hadde samme forbokstav, ble de samlet i listen, og det var lett å holde oversikten.

– Disse listene informerte om hvor skipene kom i fra, og hvor de var på vei. Det var god informasjon for folk som hadde familie og kjente om bord, sier Thowsen.

Har du tips til en god navnehistorie? Send en epost til redaksjonen@maritime.no

Åpen for innspill

Hos DOF er tradisjonen at selskapene som chartrer skipene får være med å velge navn. Men det er Helge Møgster som har siste ordet.

– Mange av skipene i flåten vår har stedsnavn. Selve Skandi-navnet, som står først på alle båtene våre, var på plass lenge før min tid i DOF. Men jeg mener det ble valgt som en forkortelse av Skandinavia, sier Helge Møgster til Sysla Maritime.

De skipene som har fått navn etter øyer og steder i Norge, har han et spesielt forhold til. Blant disse er Skandi Skansen, Skandi Sotra, Skandi Skolten, Skandi Aukra og Skandi Møgster.

Nytt skip blir Vinland 

Neste år kommer nok et tilskudd til DOF-flåten, som i dag består av 67 skip.

– Nybygget skal hete Skandi Vinland, røper Møgster.

IMR-skipet skal inn på en tiårig kontrakt med Husky Energy i Canada. Det er Canadian Subsea Shipping Company som har bestilt skipet.

At fartøyet skal få navnet Skandi Vinland, er kanskje ikke så unaturlig. Vinland er det navnet Leiv Eiriksson ga et landområde han fant da han rundt år 1000 seilte fra Grønland til dagens østkyst av Nord-Amerika.

Annonse
Annonse
Annonse