Beholder driften av hele Rem-flåten i Fosnavåg

Driften av konstruksjonsskipflåten flyttes ikke til Skudeneshavn etter Solstad-fusjonen likevel.

NYHETER 25.10.2016 18:06
Av Gerhard Flaaten
 

– Dette er et stort kompliment til de ansatte i Rem, sier Ola Beinnes Fosse, finansdirektør i Rem.

– Veldig positivt

I juli ble det klart at Rem Offshore fusjonerer med Solstad Offshore.

Det skjedde etter at Skudeneshavn-rederiet med Aker på laget blokkerte Rems løsning på gjeldsproblemene, og tok over kontrollen i rederiet.

Hør hva Rem-gründer Åge Remøy mener om den prosessen i denne podcasten (klikk her for å høre alle):

Etter den opprinnelige planen, skulle Solstad operere flåten med konstruksjonsfartøy fra hovedkontoret i Skudeneshavn, mens flåten med plattformforsyningsfartøy skulle styres fra Rems nåværende hovedkontor i Fosnavåg.

Nå er imidlertid planene endret. Hele Rem-flåten på 18 skip skal driftes videre fra Fosnavåg.

– Dette er veldig positivt for oss. Det viser at Solstad har tro på måten det drives på her oppe, sier Fosse.

Sikrere for 28 ansatte

Det har blitt spekulert i om salget av Rem Forza til Maersk hadde strandet (klikk for å lese om salget). Finansdirektør Fosse avkrefter dette, og sier de 200 millionene de satt igjen med er på bok.

Det har blitt spekulert i om salget av Rem Forza til Maersk hadde strandet (klikk for å lese om salget). Finansdirektør Fosse avkrefter dette, og sier de 200 millionene de satt igjen med er på bok.

Den 24. november skal alt det formelle være på plass rundt fusjonen. Dersom det hadde blitt som planlagt, og kun PSV-flåten skulle driftes fra Fosnavåg, hadde utsiktene vært betydelig mørkere for de landansatte.

– Det ville nok ikke vært plass til alle her da, sier Fosse.

Han tør imidlertid ikke love at alle de 28 ansatte vil kunne beholde jobbene sine nå heller.

Les også: DOF-ansatte sier nei til å gå ned i lønn for tredje gang

– Det er ikke fusjonen som bekymrer meg med tanke på å måtte si opp folk. Det er markedet, sier Fosse, som understreker at det kan bli aktuelt å flytte driften på et senere tidspunkt.

Rem har i dag syv skip i opplag, etter at Installer kom av kontrakt, og det kan fort bli flere. Det er kun Rem Ocean som har fast kontrakt forbi første kvartal 2017.

Klikk her og velg “Rem Offshore” i boksen “Filter på rederi” for å se skipene Rem har i opplag.

Dersom ratene ikke bedrer seg, vil skipene gå rett i opplagsbøyene etter hvert som de kommer av kontrakter.

Hvis de ikke oppnår rater opp mot driftsutgifter, er regnestykket enkelt, ifølge Fosse.

– Vi gjør selvfølgelig vurderinger med tanke på om kontraktene innebærer verdifulle opsjoner. Men vi vil som hovedregel ikke drifte skipene med tap, sier Fosse, som nå er alene i den øverste Rem-ledelsen, etter at direktør Arild Myrvoll ga seg for en knapp måned siden.

Dette var status for Rems kontrakter da de leverte rapporten for andre kvartal i år. Mørk blå er faste kontrakter, lys blå er opsjoner. Klikk for å lese kvartalsrapporten.

Dette var status for Rems kontrakter da de leverte rapporten for andre kvartal i år. Mørk blå er faste kontrakter, lys blå er opsjoner. Klikk for å lese kvartalsrapporten.