Har brukt navn på BA i 60 år, men ingen husker helt hvorfor

Når kreativiteten til tusen mann settes i sving, er det heldigvis nok forslag å ta av for å finne navn til nye Klaveness-skip.

NYHETER 09.01.2017 06:42
Av Susanne Rislå Andersen
 
skipsnavn_ikon Et hvert skip skal ha navn merket forut og akter på skipet. Det kan være flere skip med samme navn. Hva ligger bak navnevalget, når rederiene får nye skip i flåten? Sysla har sett på skipsnavn.

– Det går flere generasjoner tilbake at alle våre skip skal begynne på “BA”.  Navnetradisjonen har vært brukt i over seksti år, men ingen vet helt hvorfor, sier administrerende direktør Lasse Kristoffersen i Torvald Klaveness.

Inkludert skip under bygging, eier bulk- og containerrederiet en flåte på tyve fartøy. Rederiet ble grunnlagt i 1946 av Torvald Klaveness og 1950 fikk han det første kjøleskipet MV Balao.

– I shipping er det enormt mye tradisjoner, så det blir ikke aktuelt å endre hva vi døper skipene. 

Over 500 unike forslag

Kristoffersen er ikke redd de skal gå tom for navn med denne bokstavkombinasjonen.

– Vi har startet en internkonkurranse for å finne skipsnavn når vi bygger nye skip. Både de på land og sjø kan komme med forslag. Vinnerne plukkes ut av en komite.

Det familieeide rederiet opererer i tillegg en flåte på 130 skip. De har rundt 165 ansatt på land og nesten 800 sjøfolk.

– Når man setter igang kreativiteten til tusen mann, blir det mye å velge mellom, sier Kristoffersen.

Til forrige navnekonkurranse kom det inn 568 forslag fra 190 personer.

Tema

Ved levering av nye serier ønsker rederiet å knytte et tema til navnevalgene. Det kan også ha tilknytning til områdene hvor skipene seiler.

Da den siste serien med bulkskip trengte navn, ble utganspunktet “kjente oppdagere”.

Nylig ble søsterskipene Balboa og Baffin levert fra Zhejiang Ouhua Shipbuilding i Kina. I første kvartal kommer det tredje nybygget. Det vil bli døpt Ballard.

Amerikanske Robert D. Ballard har blitt kjent for oppdagelsen av skipsvrak som “Titanic” og “Bismarck” med ubåten Nautilus.

Forrige serie med skip som rederiet bygde, var også av nytt design for Klaveness. Da ble navn på polar oppdagere valgt.

Kriterier

Det er også enkelte kriterier som skal være oppfylt i navnekonkurransene. Navnet som foreslås skal kun være ét ord, ikke være kontroversielt eller navn på alkohol.

Whiskyen Ballantine får altså ikke et skip oppkalt etter seg, men det har ifølge Kristoffersen vært flere skip med navnet Ballenrina.

– Det meste går, men det er ikke alt som passer i alle kulturer.

Rederiet har gjenbruk av navn. MV Balao er i dag et containerskip på 2500 TEU som ble levert i 2013. For to år siden kom det nye containerskip med kjølekapasitet. Her er også navnene resirkulert.

– Jeg husker noen områder som ikke gikk så bra, og de navnene bruker vi ikke igjen. Det er som sagt mye overtro i shipping, sier Kristoffersen.