Her sjøsettes verdens første LNG-drevne sementskip

Tørrlastfartøyet Greenland har nå fått selskap av det norskflaggede bulkskipet Ireland, som også skal seile på flytende naturgass.

NYBYGG 28.06.2016 12:05
Av Susanne Rislå Andersen
 

Bulkskipene Ireland og Greenland er begge spesialiserte for sementfrakt. Som de første i verden har slike tørrlastskip fått LNG-drevet fremdriftssystem.

De hollandsk-bygde fartøyene eies av bergensrederiet KG Jebsen Cement og svenske Erik Thun AB sitt fellesselskap JT cement.

Julegave

Lille julaften fikk rederiet overlevert 110 meter lange Greenland på 7585 dødvekttonn. Fartøyet forlot Nederland for sin første kommersielle seilas, for å laste sement i tyske Rostock.

Forrige uke seilte Ireland på 7400 dødvektonn rett fra Ferus Smit-verftet og ut på jobb.

Fartøyene vil for det meste gå i Nord-Europa innenfor definerte ECA-områdene (Emission Control Areas) som stiller strengere krav til luftutslipp fra skip. Når skipet går på gass, vil det tilfredsstille utslippskravene.

Naturgass på lange distanser

Da Norlines LNG-drevne godsskip Kvitbjørn forlot det kinesiske verftet i februar i fjor, var det den lengste reisen som hittil har skjedd til sjøs med flytende naturgass som drivstoff. Et halvt år senere kunne søsterskipet Kvitnos gjennomføre samme seilas.

– Dette viser at LNG som drivstoff kan utnyttes i internasjonal skipsfart, uttalte tidligere Norlines-sjef Tor Arne Borge i den forbindelse.

Stadig flere tester ut andre drivstoff enn tungolje og diesel i nybygg.

Hos Westfal-Larsen skal deres nye fartøy seile med metanol på tanken. Kjemikalietankerne er bygd for lange befraktningskontrakter med Waterfront Shipping.

– Ettersom Waterfront er heleid av verdens største metanolprodusent, Methanex, var det naturlig at de ville se nærmere på metanol som et miljøvennlig alternativt drivstoff for deres fartøy, sa driftsdirektør Rolf Westfal-Larsen til Maritime.no i vår.

Bergen Tankers brukte 55 millioner kroner på å bytte drivstoff på eksisterende skip. Tankbåten Bergen Viking stod i fjor ferdig ombygd til LNG-drift, i tråd med miljøsatsingen rederiet startet for 6 år siden.

Grønland – Bahamas – Irland – Norge

Bergensrederiet KGJ Cement sine nye sementskip er utstyrt med en helautomatisk laste- og lossesystem, slik at sementen kan pumpes på en lukket og støvfritt måte direkte inn i mottaksanlegget på land.

Mens Greenland seiler på Bahamas-flagg, er Ireland flagget i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) med Bergen som hjemhavn.

KGJ Cement ønsker ikke kommentere leveringen av de nye fartøyene.