Dette er noen av skipene
vi så på sjøen i 2016

Det blir stadig lengre mellom hver gang et nytt offshorefartøy overleveres en norsk reder.

NYBYGG 27.12.2016 13:31
Av Susanne Rislå Andersen
 

Gjennom året er det levert flere brønnbåter, og servicebåtene har seilt ut som perler på en snor. Oppturen i havbruksbransjen har ført til en ordreboom på slike fartøy.

Innimellom har det blitt levert skip som skal operere i offshore-segmentet.

Denne giganten er desidert den største i Solstad flåte

normandMaximus

Rett før jul i fjor ble skroget til Solstads nybygg slept til Møre for ferdigstilling, og under uværet Tor som raste i januar, tok skipet til og med en liten luftetur på egenhånd.

Gjennom 2016 har det vært hektisk aktivitet på Vard Brattvåg, før konstruksjonsfartøyet Normand Maximus var klar i slutten av oktober. Det gigantiske fartøyet måler hele 180 meter i lengde, og går rett inn på langtidskontrakt for Saipem.

Ombygd og døpt for nye oppdrag

VestlandCygnus

I april 2015 seilte supplyskipet Vestland Cygnus ut fra Fjellstrand Verft og rett ut i et beintøft marked.

I løpet av første halvår fikk forsyningsskipet kun et par jobber og en periode i opplagsbøyene, før rederiet bestemte seg for å sende henne tilbake til verftet. De ville gi skipet en fremtid i vindindustrien, med å få servicefolk til og fra vindmøllene.

Etter et drøyt halvår med ombygging ble det i sommer ny dåp inne på verftet i Hardanger.

Dette skipet skal bli grønnere med sprit på tanken

Lindanger

Bergensrederiet Westfal-Larsen har fått to skip som ikke bare kan transportere metanol. De kan også seile på metanol. Det tror rederiet kan bli et konkurransefortrinn. Begge er på langsiktig jobb med Waterfront Shipping.

– Ettersom Waterfront er heleid av verdens største metanolprodusent, Methanex, var det naturlig at de ville se nærmere på metanol som et miljøvennlig alternativt drivstoff for deres fartøy, sa Rolf Westfal-Larsen jr. i familierederiet Westfal-Larsen.

Dette skipet skal ligge dønn stille i tyve år

Hoegh

Höegh Grace ankom Colombia som gasskip i begynnelsen av november. Men i mange år fremover skal Höegh LNG-fartøyet ligge dønn i ro for å forsyne landet med gass.

Gassrederiet i Oslo har investert 300 millioner dollar i det nye skipet, men skal ikke bruke det til å seile. Nå er den flytende gassterminalen (FSRU) fortøyd og koblet opp i den colombianske havnebyen Cartagena, hvor hun kan bli i tyve år.

Statoils nye storskip

MarinerB

Statoils nye lagerskip Mariner B er heller ikke bygget for å seile.

Fartøyet hadde to måneder i sjøen, og tilbakela 15,800 nautiske mil fra det sør-koreanske Samsung-verftet før hun ankom Nigg Energy Park i Skottland. Her ankres Mariner B opp for de neste 30 årene, uten å gå til land.

Nå er damene klare for å frakte levende fisk

RONJAEt drøyt år etter brønnbåtrederiet Sølvtrans plasserte sin trettende ordre hos Aas Mekaniske Verksted i Møre og Romsdal, var den nye brønnbåten klar for å seile rett til Skottland på jobb.

Samme novemberdag som Ronja Supporter ble døpt i Ålesund, kunne konkurrenten Rostein døpe sitt nybygg Ro North fra Larsnes Mekaniske Verksted i samme by. 

Doblet flåten med egne nybygg

SasFor et år siden hadde de ingen båter. Nå har Austevoll-rederiet Servicebåt fire fartøy.

På senhøsten overtok Servicebåt AS nybygget SAS Orion fra Fitjar Mekaniske Verksted AS. Båten skal rett i arbeid med spyling av nøter.

Liten og kjapp

LosBuksér og Bergings første losbåt i den nye serien som bygges hos Maritime Partner ble døpt i november.  I kontrakten er det også opsjon på ytterligere åtte båter.

Oslo-rederiet skal bruke de nyutviklede losbåtene for å frakte losene til og fra oppdrag langs hele norskekysten.