Nå er det færre av disse igjen i spot, enn som er i opplag

Det blir et nytt hopp i opplagsregisteret når Olympic tar to nye ankerhåndteringsskip ut av spotmarkedet.

MARKED 11.11.2016 08:17
Av Susanne Rislå Andersen
 
Annonse

Det melder meglerfirmaet Westshore.

Offshorerederiet Olympic Shipping har valgt å legge Olympic Hercules og Olympic Pegasus i opplagsbøyene. I tillegg vil Island Offshore som annonsert la Island Vanguard gå i vinterdvale i noen måneder.

Flere i opplag enn i jobb

For ankerhåndteringssegmentet er det i følge Westshore 33 fartøy igjen i spotmarkedet. På norsk side av Nordsjøen er det bare 12 ankerhåndteringsfartøy igjen i spotmarkedet. På britisk side er det 21 som ligger klar for å kapre jobbene i nordsjøbassenget.

Til sammen har rederiene nå flere ankerhåndteringsfartøy i opplag, enn skip som konkurrerer i spotmarkedet. Med Maersk-båtene er over førti ankerhåndteringsskip tatt ut eller varslet i opplag.

Spesiell

Olympic Pegasus kom i fjor sommer tilbake fra brasiliansk sokkel, og har sammen med Hercules operert i spotmarkedet i Nordsjøen.

Begge de NOR-flaggede båtene er bygget hos Ulstein, men Hercules har en ekstra tett tilknytning til verftet.

Da Ulsteins designportefølje ble lansert for 16 år siden, var Hercules det første fartøyet basert på et Ulstein-design. Dåpen i 2002 gikk av stabelen samtidig som den offisielle åpningen av den nye dokken og dokkhallen til Ulstein Verft.

Markedet var også vanskelig det året skipet ble levert, men rederiet rapporterte om god etterspørsel etter denne kombinasjonen av størrelse, bredde og kraft. I løpet av første året, hadde Olympic Hercules 44 fullførte jobber.

Etter det siste grepet har Møre-rederiet kun tre båter, to ankerhåndteringsfartøy og et forsyningskip, igjen i spot-markedet.

– Bedre ratene

Omtrent alle rederiene har nå lagt skip i opplagsbøyene.

Det er ifølge Westshore likevel ikke nok. Meglerne tror ikke etterspørselen etter fartøy vil ta seg opp med det aller første.

Selv om meglerfirmaet mener flere skip må ut, kan det bety bedre priser når færre skip skal dele på arbeidet.

På norsk side av Nordsjøen har oljeselskapene fått fartøyene på billigsalg. I snitt var prisen for de ti siste spotjobbene rundt 70.000 kroner.

Annonse
Annonse
Annonse