Dette har Pål drømt om siden han tok Kielferga som 7-åring

Da Pål Svarte (19) seilte med den nye Kiel-ferga i 2004, bestemte han seg for å bli kaptein. Målet han satte seg som syvåring, har han fortsatt.

JOBB 29.12.2016 06:52
Av Susanne Rislå Andersen
 
Annonse

Jobben min

Navn:  Pål Svarte
Alder:  19
Bosted:  Steinkjer
Bedrift:  Eidesvik
Stilling:  Matroslærling

Beste jobbtips: Vis interesse og vær engasjert

Hva går jobben din ut på? 

– Jeg jobber på dekk som matroslærling. Mye av hverdagen går til vedlikeholdsoppgaver, slik som maling og vasking på dekk. I tillegg har vi fortøyning, gjøre skipet sjøklart – for eksempel sjøsikre løse gjenstander på dekk, og innimellom holder jeg utkikk for styrmannen.

Jeg har også oppgaver som bunkringsvakt, hvor jeg ser etter at det ikke er noen lekkasjer ved slangestasjonen under fylling av drivstoff, og gangveisvakt.

Hvor lenge har du arbeidet i rederiet? 

– Jeg begynte hos Eidesvik sommeren 2015 og har vært lærling i halvannet år.

Først var jeg ett år på forsyningsskipet Viking Queen, og nå er jeg på Subsea Viking. Fartøyene tilhører to ulike segmenter i bransjen, men det er likevel mer forskjell enn jeg trodde. På forsyningsskip blir det mer rutinepregede oppgaver, mens det på subseaskipet er mer variasjon fra dag til dag.

Beskriv en vanlig arbeidsdag:

– Sammen med en annen matros har jeg dagvakt fra sju på morgenen til sju om kvelden. Det kan bli lange dager, men vi har gode pauser gjennom vakta.

Jeg starter morgenen med å møte på broa, for å planlegge dagens oppgaver med overstyrmann. Etter møtet går vi ned på dekk. Vi starter som regel med noen vedlikeholdsoppgaver, før vi går i gang med mer omfattende jobber som gjerne tar resten av dagen. Enkelte oppgaver krever også mer planlegging.

Hvordan fikk du interessen for det maritime?

– Det var allerede som syvåring. Hvert år dro jeg på familieferie med Kiel-ferga. Da Color Fantasy kom i 2004, syntes jeg skipet var så flott at jeg satte meg som mål å bli kaptein på båt en dag. Det målet har jeg fortsatt.

Før jeg begynte som lærling, gikk jeg på skoleskipet Gann, så jeg har allerede blitt vant til å bo hjemmefra.

Da jeg startet den maritime utdanningen, var jeg sikker på at passasjerbåt var målet. Men jeg ville prøve ulike typer fart for å se, og nå trives jeg veldig godt i offshore.

Det er ingen i familien som jobber på sjøen, så jeg blir også førstemann ut.

Er du fornøyd med lønnen?

– Den er veldig bra. Nå sparer jeg også opp litt, som skal brukes når jeg går videre på skole neste år. Jeg har spurt styrmenn på ulike skip om jeg skal velge fagskole eller høgskole etter læretiden. Flertallet anbefaler høgskole.

Er du omgangsvenn med noen av kollegene dine?

– De jeg jobber med, bor veldig spredt, så vi holder bare kontakten på sosiale medier.

Hva er det beste med jobben din? 

– Når jeg står opp om morgenen, vet jeg ikke hva dagen bringer. Det er mye variasjon, og det blir spennende dager.

Av og til er jeg med ut på testkjøring med MOB (mann-over-bord)-båten. Det er et høydepunkt. For øyeblikket er vi inne på verksted på Rubbestadsneset. Da får vi mulighet til å gjøre mange av oppgavene vi ikke kan gjøre på sjøen. Akkurat nå vasker vi tanker, men det blir ulike andre vedlikeholdsoppgaver i tillegg.

Og det verste?  

– Jeg trives så godt i jobben min at det er lite negativt å si om den. Men usikkerheten for fremtiden er nok det man tenker mest på. Som lærling er jeg heldigvis så heldig at jeg ikke kan bli oppsagt under læretiden.

Jeg blir heldigvis ikke sjøsyk. I romjulen var vi Nordsjøen med opp mot 15 meter høye bølger og langvarig storm. Da fikk jeg virkelig testet meg. Jeg følte meg helt trygg, men det var likevel mange nye inntrykk når jeg ikke hadde opplevd noe slikt før.

Hvis du skulle hatt et annet yrke, hva ville du valgt?

– Hvis jeg måtte gå i land, ville jeg funnet noe i det maritime hvor jeg kunne jobbe med båter, uten å jobbe på sjøen.

Annonse
Annonse
Annonse